Zoek binnen de site  
Home / Kunstenaars / Ton Mertens

Kunstenaar: Ton Mertens

"Schatbewaarders" tentoonstelling 4 september t/m 16 oktober 2010.

 

De tentoonstelling omvat een serie van 60 kleine schilderijen. Het merendeel van de serie heeft formaten van 30x40 cm of 50x40 cm en is voordelig geprijsd wegens het 25 jarig bestaan van de galerie en de langdurige samenwerking van 20 jaar tussen de galerie en de kunstenaar. Volgens resencent Wim van der Beek herdefinieert Ton Mertens de belevingswereld van illustere voorgangers. Lees meer..

Mertens op ontdekkingstocht

Ton Mertens is al vroeg in zijn leven met kunst van hoog niveau in aanraking gekomen. Op zijn 13e vertrok hij zelfstandig naar Parijs met de trein en zag toen al de bijzondere schoonheid van het Parijs kunstaanbod. Later op z'n17e reisde hij af naar de Côte d'Azur waar hij kunstenaars ontmoette zoals Marc Chagall en de beeldhouwer Cesar. Na zijn terugkeer studeerde hij enkele jaren op de St Joost Academie te Breda. Sindsdien heeft hij zich zelfstandig verder ontwikkeld als kunstenaar. Al vroeg in zijn schildercarrière verschijnen de voor Mertens typische Donna's in de voorstellingen en de voor hem karakteristieke exotische inslag. Aanvankelijk werkte hij met temperatechniek op schilderskarton, later ging hij werken met acrylverf op doek, zodat er geen noodzaak meer bestond om het werk te beschermen met glas. Maar voor het zover was zijn nog veel abstracte werken gemaakt met patronen in reliëf uitgevoerd.

 

De kunstenaar als chroniqueur

Door de jaren heen is de exotische stijl gebleven die het gevolg is van de interesse voor de mens; zijn historische context en vermogen tot verbeelding. De mens, die in staat is zijn eigen culturele context te scheppen, is een fascinerend gegeven en geeft voeding aan reflectie over zijn verhouding tot de natuur; cultuur en de verhouding tussen heden, verleden en toekomst. De veelheid van tradities die ons gedrag; denken en gevoelens mede bepalen kunnen in de wetenschap heel analytisch worden benaderd, maar de beeldende kunst heeft het surplus van een meer synthetische benadering. Het is bijna vanzelfsprekend dat Mertens geestelijke verwantschap heeft met de alchemisten van weleer en belangstelling heeft voor tijden waarin minder gecamoufleerd kon worden van afwijkend gedrag, blessures en mismaaktheid.

 

Esthetische schilderijen?
 
Dat de doeken soms heel fragmentarisch gecomponeerd zijn, is een noodzakelijk “kwaad” om bepaalde associatiemogelijkheden niet volledig buiten spel te zetten. Het geeft de kunstenaar vrij spel om vastgeroeste gebruiken en betekenissen een nieuw elan te geven. Afwisselend spelen de esthetiek van de vormgeving en de juiste context voor de inhoud de hoofdrol. Veel laat Mertens van de kijker afhangen voor de interpretatie van de inhoud. De kijker wordt met summiere tekens op weg geholpen voor de ontrafeling van de boodschap, maar het is nergens dwingend. We blijven als toeschouwer vrij om alleen de esthetische component te waarderen. Iemand die verder wil gaan wordt alle ruimte geboden om nieuwe ingangen te vinden voor de verhaallijn die met de voorstelling is gegeven. De aanwijzingen zijn zo subtiel dat vaak pas na zorgvuldige bestudering blijkt dat een gezicht geschilderd is als een masker waar een persoonlijke geschiedenis achter schuil gaat. Het masker blijkt een maskerade voor een getekend leven. Een leven dat kwetsbaar is wil niet rechtstreeks getoond worden. We komen het litteken van de kwetsuur eigenlijk pas op het spoor als we kijken naar de attributen en toegevoegde objecten. Een pop met een gebroken been onthult via een omweg dat er wat gaande is of wat er gaande is geweest.
 

Symbolische, hedendaagse schilderkunst

 Mertens is als schilder een echte symbolist omdat hij even als de symbolisten van de 19e eeuw laat zien dat de beste ideeën beter verhuld weergegeven kunnen worden. Als Mertens de getallen 121 achter elkaar weergeeft, dan kunnen we denken aan metafysische logica, maar ook aan het toegangsnummer voor New York. Een pop kan een verwijzing zijn naar de jeugd en het spel maar ook de constructie van (de) persoonlijke identiteit symboliseren. Een andere associatie is te maken met de voorouderbeelden die een belangrijke functie vervullen bij natuurvolkeren. Deze beelden bieden bescherming en bieden middels het impliciete gebruik van de stamboom identiteit aan de gebruiker.

 

Exposities Ton Mertens:

 Galerie Delfi Form, Zwolle, 1991, 1994, 1998, 2002, 2005, 2007, 2009 (23 april t/m 23 mei)

 Er zijn altijd schilderijen op voorraad van Ton Mertens bij Galerie Delfi Form.

 

 

Selectie van deze kunstenaar

Klik op een detailfoto voor een complete weergave
"Strobedziener" acrylverf op doek 30 x 40 cm kunstenaar: Ton Mertens galerie Delfi Form verkocht "Strobedziener" acrylverf op doek 30 x 40 cm kunstenaar: Ton Mertens galerie Delfi Form verkocht
"Tafelscene" acrylverf op doek 30 x 40 cm kunstenaar: Ton Mertens galerie Delfi Form "Tafelscene" acrylverf op doek 30 x 40 cm kunstenaar: Ton Mertens galerie Delfi Form
"Goose Hug" acrylverf op doek 30 x 40 cm kunstenaar: Ton Mertens galerie Delfi Form "Goose Hug" acrylverf op doek 30 x 40 cm kunstenaar: Ton Mertens galerie Delfi Form
"El Pelele" acrylverf op doek 30 x 40 cm kunstenaar: Ton Mertens "El Pelele" acrylverf op doek 30 x 40 cm kunstenaar: Ton Mertens
volgende >>