
Kunstenaar: Paolo Sistilli
Paolo Sistilli (1950) is geboren in een klein dorp aan de Adriatische kust, waar hij zijn jeugd heeft doorgebracht. Zijn geboortestreek was lange tijd de belangrijkste inspiratiebron, vooral door de kleuren van de aarde en de zee. Zijn moeder was schilderes, waardoor Paolo als kind direct al in aanraking kwam met verf en schilderijen. Hier is de basis gelegd voor zijn carrière als beeldend kunstenaar. Na zijn opleiding in bouwkunde en architectuur kwam hij naar Nederland, waar hij onder de indruk raakte van het licht en de luchten. In Nederland is hij afgestudeerd in Monumentale Vormgeving. Hij volgde vervolgens een opleiding tot restaurateur, waardoor hij veel kennis heeft opgedaan van materialen en toepassingsmogelijkheden. De vooropleiding heeft de kleine Paolo in de praktijk gevolgd door te experimenteren met allerlei materialen en vloeistoffen die op de alchemist-in-spé een grote aantrekkingskracht uitoefenden. Soms met onverwachte explosies als resultaat. De garage van z'n vader diende als proef-labaratorium. De volwassen Paolo reist veel en gaat sinds eind jaren negentig ieder jaar naar Zuid-Oost Azië, omdat hij zeer gefascineerd is door de kleuren die in het landschap en bij de mensen te vinden zijn. Tijdens deze tentoonstelling keert hij terug van een reis naar Birma. Een volledig beeld schetsen van een kunstenaar is niet mogelijk, maar in dit verband is het aardig te weten dat de kunstenaar zeer gesteld is op de goede smaak van eten en thuis is in verschillende keukens van goede restaurants.
Het alfabet als beeld
Sistilli is een man van de keuken, als alchemist, als restaurateur, als schilder en als kok, die weet hoe en met welke ingrediënten de saus gemaakt moet worden. De schilder weet van de pigmenten hun chemische samenstelling en hun eigenschappen voor licht en binding. De restaurateur weet hoe relief gemaakt wordt. De alchemist onderzoekt wat de bron is voor het puurste materiaal en de kok dient de maaltijd op voor ons geestesoog. Een schilderij van Paolo Sistilli heeft een diepe smaak en opent voor het oog de toegang tot een nieuwe wereld, die altijd al heeft bestaan. Een abstracte wereld, gemaakt voor gravers die uit patronen, sporen en resten de weg naar de bron weten te vinden. De mysterieuze bron die ons inzicht geeft in de ontstaanswijze van de eerste materie. Als de kijker zich ontpopt tot ziener proeft hij iets van het pure goud dat onder de verflagen verborgen is. In de serie "alfabet" wordt deze verwijzing naar de eerste schepping voor het eerst geconcretiseerd. We worden door de kunstenaar de weg gewezen op zoek naar diepere kennis over het bestaan. Op een doek met beperkte afmetingen is het uitbeelden van een veelomvattende, oorspronkelijke visie, die het gevoel en het verstand tegelijkertijd kan aanspreken alleen mogelijk als de boodschap en het medium volledig samenvallen. Sistilli is daarin geslaagd en we kunnen hier met recht concluderen dat the message the medium is. De boodschap is een subtiele en sensitieve blootlegging van de onderliggende synthesis.