

_kl.jpg)






Kunstenaar: Kantcho Kanev
Kantcho Kanev (1957) volgde zijn opleiding aan kunstacademies in Bulgarije en Rusland. Hij werkt sinds 1990 in Nederland. Zijn werk wordt breed gewaardeerd en hangt in internationale musea en collecties. Behalve een paar Bulgaarse prijzen voor zijn gehele oeuvre, kreeg hij in 1995 de prestigieuze eerste prijs van de Tokyo Print Triennale. Zijn werk is in vele landen, waaronder Bulgarije, Spanje, Engeland, Duitsland en Roemenië te zien geweest. Publicaties zijn verschenen in vele nationale en internationale kranten en tijdschriften.
Tijd-ruimtelijke structuren
De schilderijen van Kanev zijn gelaagd opgebouwd en verassen met een eigenzinnig vormgegeven spel tussen lijnen vlakken en kleuren. De kunstenaar toont zich bewust van de overdracht van betekenis die met ieder accent in kleur, lijn en vlak gegeven is. Kanev blijft zich verwonderen over de wereld en wil dat in zijn schilderijen uitbeelden. In zijn werk neemt hij de kijker mee in deze verwondering die het mogelijk maakt om steeds met een nieuwe blik te kijken en een nieuwe wereld te zien. Een wereld die mogelijk is om te ervaren als we het menselijke blijven respecteren en ons verbonden weten met onze natuurlijke, sociale en kosmische omgeving. De stappen die we zetten zijn verbonden met onszelf en met onze universele mogelijkheden. Met name door ons te verbinden met het kosmische universum ontstaat de persoonlijke ruimte voor ontplooiing en daarmee de positionering in de wereld. Het is niet onbeduidend dat in de geschilderde voorstellingen ruimtelijke dimensies zijn te ontwaren. Afgeleide vormen van kubussen en meer organisch ruimtelijke vormen geven de kijker een voorzet voor een ruimtelijke en wellicht kosmische beschouwingsmogelijkheid. Het zijn geen anonieme, zuiver meetkundige eenheden die we zien maar vormen die ontleend zijn aan menselijke beleving. De kunstenaar kan zo suggesties meegeven van een tijd-ruimtelijke benadering die associeert met kosmische visies.
Gelaagdheid in meerdere opzichten
Wat bij het zien van de schilderijen van Kantcho opvalt, is de wijze waarop hij verf gebruikt om behalve structuur ook gelaagdheid te krijgen in zijn voorstellingen. Deze gelaagdheid wordt afgewisseld met monochrome vlakken waardoor een luchtigheid ontstaat die door heldere kleuren kunnen worden ondersteund. Met grote precisie worden verfstreken bewerkt tot ze een sprekende uitwerking hebben.
Naast de vormtechnische dimensie is het streven van de kunstenaar om met de vormen en kleuren een inhoudelijke dimensie te creëren die symbolisch geduid kan worden. In die zin bouwt de kunstenaar voort op de traditie van de moderne kunst waarin abstractie van symbolische betekenis het uitgangspunt is.
Het samenspel van gelaagdheden geeft het oeuvre een luchtig en speels karakter dat verrijkt wordt met inhoudelijke symboliek die voor de kunstenaar emotionele betekenis heeft maar ook de kijker kan aansporen om een bewustzijn van mogelijkheden te verkrijgen.
Verlegging van de horizon
Door zijn verrassende combinatie van abstracte vormen en minimale figuratie overstijgt het werk de betekenis van een gekopieerde zichtbare werkelijkheid die uitsluitend kan ré-presenteren. Het zou geen ruimte bieden voor zijn procesmatige aanpak waarin vele dimensies van betekenissen kunnen convergeren tot nieuwe werelden. Het zijn gesloten en geopende structuren die bijna letterlijk het perspectief bieden voor persoonlijke vernieuwing met geschilderde lijnen die zich verwijderen van vastomlijnde kaders. Met de voor Kanev kenmerkende warme en intense kleuren worden de nieuw verbeelde mogelijkheden niet onbekend of vreemd maar eerder vertrouwd en logisch. Het zijn de kleuren en vormen waarmee de geest zich kan verrijken. Ze betrekken ons bij een kenniswereld die verder rijkt dan de perkte waarnemingshorizon. Kanev nodigt ons als kijker uit het avontuur mee te beleven zodat we de armen durven strekken en de toekomst naar ons toe durven halen.
Exposities Galerie Delfi Form, Zwolle, 2000, 2001, 2004, 2007, 2008, 2011, 2013, 2016, 2018, 2022-2023
Boeken: Kantcho Kanev, 96 blz full color, harde kaft met omslag.