Home /
Nieuws / Uitkomsten onderzoek
Uitkomsten onderzoek
16 Januari 2008
Marktonderzoek hedendaagse beeldende kunst
22 maart 2007 - Het onderzoek dat op initiatief van de NGA en FK werd gestart in augustus 2006 is afgerond in maart 2007 en werd aan de pers gepresenteerd.
Belangrijkste conclusies
Kunstconsumenten doorlopen een kunstcarrií¨re
Uit het door Motivaction uitgevoerde onderzoek naar de vraagzijde van de markt, blijkt dat er zogenaamde "kunstcarrií¨res" zijn te onderscheiden. Binnen deze kunstcarrií¨res beginnen kunstgeinteresseeerden bij een kunstuitleen en stappen ze later over naar een galerie. Andersom worden oorspronkelijk galeriebezoekers niet zo snel klant bij de kunstuitleen. Van degenen die de afgelopen drie jaar kunst hebben gekocht, verwacht slechts eenderde (33%) komend jaar een kunstuitleen te gaan bezoeken. Andersom, van de leners verwacht bijna driekwart (73%) komend jaar een galerie te bezoeken.
Motivaties van kunstconsumenten aan ontwikkeling onderhevig
De motivaties blijken zich in lijn met de bovenstaande kunstcarrií¨re te ontwikkelen van overwegend extrinsiek naar intrinsiek en van rationeel naar emotioneel. De argumentatie van beginnende kunstconsumenten is gebaseerd op kunstextrinsieke (d.w.z. van "buiten de kunst afkomstige"), rationele argumenten als "Ik heb nog een lege plek boven de bank" en ontwikkelt zich naar meer emotionele argumenten en betrokkenheid als "Kunst is mijn passie" of "Ik wil het gewoon hebben.
Leeftijdscategorie 16 -20 jaar is van belang voor smaakontwikkeling
Bijna een derde van de ondervraagde kunstliefhebbers geeft aan in de leeftijdsfase van 16 tot 20 jaar geí¯nteresseerd te zijn geraakt in hedendaagse beeldende kunst. Dit in tegenstelling tot eerder gehouden onderzoeken, op basis waarvan deze leeftijdscategorie aanmerkelijk minder serieus werd genomen.
« Terug naar het nieuwsoverzicht